Nepal 6 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Toby Drost - WaarBenJij.nu Nepal 6 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Toby Drost - WaarBenJij.nu

Nepal 6

Blijf op de hoogte en volg Toby

20 Augustus 2012 | Nepal, Kathmandu

Een beetje snel, maar anders heb ik het gevoel dat het maandag zo'n groot verhaal wordt dat ik u in mijn lunchpauze maar even de tijd neem de laatste anderhalve dag te beschrijven. Gistermorgen met Rianne naar een school geweest aan de andere kant van de stad. Dan ben je dus wel een half uur onderweg in de drukte. Ik zag weer van alles en had moeite mijn foto en videodrang in toom te houden, maar het is gelukt. We komen bij de school en dat was ook wel een van de rijkere scholen die door de ouders bekostigd worden. Het zag er netjes en kleurrijk uit. Wauw een binnenplaatsje om "u" tegen te zeggen. Met speeltoestelletjes. Wel weer heel kleine klaslokalen van 3 bij 3 denk ik en in totaal maar 11 kinderen van 5 en 6 jaar, dat is dus heel wat anders dan bij ons. Op de terugweg zegt Rianne je kunt daar zien dat er echt wat meer is hè? Ik neem je ook nog een keer mee naar een heel arme school. Ik ben wel verbaasd, want ik heb daar alleen speeltoestellen gezien en verder in de klas wat kussens om op te zitten en kapstokjes voor de tassen. Verder niets in kast. Aan de wand wat zelf gemaakt werk en dat was het. Wat zal ik dan in een arme school zien? Op de terugweg, sorry wel weer foto's maken van grote boeda beelden en de sloppenwijk en een rivier waar allemaal vuil langs het water ligt. Het stonk er erg. Onderweg eindelijk de zwarte uitlaatgas van een vrachtwagen kunnen filmen, ja anders geloven jullie het echt niet. Dan denk je, ja ja zal wel wat meevallen. Na het werk mijn Kurta aan laten meten. Maandag is het klaar en of ik dan 2 euro 50 wil betalen. Waar kun je dat bij ons in Holland laten maken? Een heel pak met broek en al? Verbazingwekkend! Daarna weer naar huis lopen om een heerlijk eitje te bakken en wat yoghurt met Muesli. En vroeg op bed. De volgende morgen op vrijdag zal ik het ritueel van de hindoe buren filmen. Ik zag haar wat giften uit de tuin plukken en op een bordje leggen. Dan gaat ze bidden tot een van de vele goden die ze hebben en dan klingelt er een belletje. Dat gebeurt dus dagelijks, maar op vrijdag is het veel langer, heb ik weer, zit ik al een half uur te filmen heb ik het echte offeren er nog niet op. Volgende week nog een keer proberen. Dan weer lopen naar het werk. Wat een hitte weer en wat een drukte, langs de kant van de weg zie ik een jongen met een geit aan het slachten, ja dat film ik toch maar niet, beetje luguber. Even verderop is een mevrouw papier aan het verbranden, zo langs de weg, je ziet de bosjes schroeien. Zie je het al voor je bij ons? Ondenkbaar. Dan op het kruispunt, daar merk ik dat ik al bijna aan de Nepalees mentaliteit ben gewend. Het hele kruispunt staat vast. Werkelijk kris, kras. Daar moet ik oversteken. Ik loop langs een auto en loop gewoon door, er komt een auto aan, maar ik heb gezien hoe de Nepalees dat doet. Gewoon hand op steken en je kunt doorlopen. Ja ja weer veilig op het werk. Nog een dag hard werken en dan ga ik morgen met Rianne naar een gebied en daar zal ik van Nepal dingen zien. En we slapen in een hotel met een warme douche YES! Ik vertel maandag hoe het was. Goed weekend allemaal.

  • 20 Augustus 2012 - 23:19

    Alice Dam-Lemein:

    hé Toby, lees nu net al je verslagen. Prachtig zoals je het allemaal verwoordt, het lijkt wel of ik zelf in Nepal zit!! zo te horen maak je allemaal dingen mee waar wij ons geen voorstelling van kunnen maken! Nog een paar dagen en dan horen we de verhalen persoonlijk van je, tot gauw en nog fijne dagen in Nepal!! liefs van ons allemaal

  • 21 Augustus 2012 - 21:46

    Annelies Kuiper:

    Wat een verhaal Toby! Bijzonder om het allemaal mee te maken.
    Gelukkig kunnen we alles lezen maar hebben we niet alle geuren erbij!
    Ben wel benieuwd hoe de nieuwe kleren staan hoor.
    We zullen het binnenkort wel zien.
    Nog veel succes/plezier met je laatste dagen in Nepal.
    Groeten vanaf de Voorstraat,
    Wim en Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toby

Wanneer alles volgens plan verloopt, ga ik op 03-08-2012 om 18.25 uur de lucht in. Op weg naar Kathmandu. Daar zal ik Rianne weer ontmoeten en mag ik een onderzoek doen voor mijn studie ecologische pedagogiek. Vooraf moet er nog heel wat gebeuren. Te beginnen met het schrijven van een plan van aanpak. Dan alles wat ik wil gaan doen goed voorbereiden, zodat ik precies weet wat ik in Nepal moet gaan doen. Natuurlijk hoop ik ook wat van de cultuur en het land te zien. We wachten het af. Drie weken alleen op pad, ontzettend leuk, maar tegelijkertijd spannend.

Actief sinds 01 Juli 2012
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 6745

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Het grote Nepal avontuur

Landen bezocht: